Marit en Fien down under!

De eerste weken in Nieuw-Zeeland!

Lieve allemaal!

Hier weer een nieuw teken van leven vanaf het ijskoude maar prachtige Nieuw-Zeeland.

Ik zal eerst nog even beginnen bij waar we gebleven waren; de laatste dagen in Australië. De laatste avond in Byron Bay zijn we met Kim en Hannes gaan eten in een klein barretje. Het was een hele leuke, gezellige laatste avond. Daarna moesten we helaas afscheid van ze nemen, we hebben het ontzettend leuk gehad met hun als gezelschap!:) Om 8 uur ging onze ‘over-night’ bus naar Sydney. Het was een hele lange rit, de volgende morgen rond half 9 kwamen we aan. We hebben gelijk ingecheckt in ons hostel en onze snowboard broeken, die onze mama’s hadden opgestuurd, in ontvangst genomen. Ik verwachtte ook een verjaardagskaart van alle vriendinnen voor Maar dr verjaardag maar door onbekende omstandigheden was die helaas niet op tijd aangekomen. Ik heb d’r toen maar gewoon verteld over onze goede intenties maar dat het helaas niet was gelukt de kaart op tijd hier te krijgen.

Die dag regende het heel de dag in Sydney, net zoals de eerste dag dat we hier aankwamen. Dat kan geen toeval zijn natuurlijk! We hebben die dag 10 kg aan zomer kleding naar huis gestuurd en de luchtige zomerjurkjes hebben plaats gemaakt voor dikke winterkleding. Na nog een beetje door de stad geslenterd te hebben zijn we s’avonds bij de Mac gaan eten want we hadden honger en geen zin meer om te koken. Met 2 Nederlandse en een Engels meisje uit onze kamer zijn we s’avonds nog even een drankje gaan doen in de bar bij het hostel. Daar kwamen we ook nog Jodie tegen! Jodie hebben we leren kennen op Fraser Island en lopen we steeds weer tegen het lijf. Heel leuk en spontaan meisjes dus het is elke keer weer leuk om haar te zien en nu konden we nog even goed afscheid nemen, zij zou namelijk ook naar huis vliegen de volgende dag.

De volgende ochtend om 7 uur zaten we in het shuttle busje naar het vliegveld. Daar gingen we. We vonden het wel heel raar en jammer om te vertrekken. We hebben een geweldige tijd in Australië gehad en zijn er nu al van overtuigd dat we terug zullen komen om alles te doen wat we nog niet gezien en gedaan hebben!

Dan nu ons nieuwe avontuur: Nieuw-Zeeland. Nou een avontuur is het zeker wel te noemen. We schrokken behoorlijk van de temperaturen hier en hebben gelijk nog meer dikke truien, jassen ed aangeschaft.

De eerste 2 dagen hebben we lekker rond gelopen in Christchurch, waar we aankwamen met het vliegtuig. We hebben onze cheques omgewisseld voor Nieuw-Zeelandse dollars anders konden we natuurlijk niks. We ook hebben nieuwe simkaarten aangeschaft want degene die we in Australië gebruikten deden het hier niet, vandaar onze nieuwe telefoon nummers. Terwijl we in de Starbucks zaten zagen we 2 meisjes lopen die we in Melbourne hadden leren kennen, we zijn naar ze toe gegaan en we bleken in hetzelfde hostel te zitten.

Vrijdag avond 21 mei zijn we met hun cocktails gaan drinken, om 12 uur zou Maar natuurlijk jarig zijn! We hadden eigenlijk gehoopt op een leuk uitgaansleven om haar verjaardag goed te vieren, maar daar was Christchurch niet helemaal de geschikt plaats voor. Tegen een uur of 12 was de tent waar we zaten zo goed als leeg en zijn we op zoek gegaan naar iets anders. Na ongeveer 3 andere clubs, bars ed. te hebben gezien zijn we maar ergens naar binnen gegaan want het was bijna 12 uur. Het was bijna leeg maar we hebben ontzettend hard gelachen. Er stonden welgeteld 7 mensen op de dansvloer en stuk voor stuk zaten ze helemaal in hun eigen wereldje. Doordat de dansvloer zo leeg was konden we natuurlijk iedereen goed bekijken en dat hebben we gedaan! Haha om 12 uur hebben we met zn 4en ‘lang zal ze leven’ gezongen en kreeg Maar een cadeautje die Kim en Hannes hadden mee gegeven toen we afscheid namen. Na nog een drankje en een lachje zijn we naar het hostel gegaan en hebben we een hele leuke avond gehad!

De volgende dag moesten we vroeg op want we gingen naar de spa! Met een busjes werden we opgehaald en reden we naar ‘Hanmer Springs’. Het dorpje leek op een soort schattig wintersport dorpje, dezelfde temperaturen, dezelfde huisjes en zelfs de besneeuwde bergen op de achtergrond ontbraken niet! De spa zelf was heeerlijk! Het waren ongeveer 7 heet water baden, elk een andere temperatuur. Het water in de baden was natuurlijk warm water, het kwam van de vulkanische gebergten in de omgeving en was gemengd met koud water anders zou het veel te heet zijn om in te liggen! Hoe heter het water was des te meer het stonk naar zwavel, het water komt natuurlijk recht uit de grond! We hebben een heerlijk relaxed dagje gehad. Maar de dag was zeker nog niet over! We zijn die avond heerlijk en uitgebreid uit eten geweest! Voor-,tussen, en hoofdgerecht, compleet met de nodige drankjes. We hebben lekker gekletst over van alles en nog wat en ontzettend genoten! Een heerlijk avondje! Het was trouwens wel grappig want we bestelden ravioli met kaasvulling en wat kregen we? Iets wat wel verdacht veel leek op een kaassoufflé! Dat vonden wij natuurlijk niet erg want dat moeten we al 4 maanden missen! We hebben ervan genoten!
Daarna zijn we naar het hostel gegaan om onze vriendinnetjes, Anna en Nikki, op te zoeken. Met hun hebben we een soort kroegen tocht gedaan. We waren op zoek naar iets leuks om uit te gaan maar om heel eerlijk te zijn waren we op alles na een half uur wel weer uitgekeken. Aangezien er in elke bar een nieuw drankje in ging en we een behoorlijk aantal barretjes gezien hebben kunnen we wel zeggen dat het best een ‘geslaagde’ avond was.

De volgende ochtend moesten we weer vroeg op! De bus haalde ons om 7.15 op om naar het volgende plaatsje ‘Kaikoura’ te gaan. Daar zouden we met dolfijnen gaan zwemmen! In de bus hadden we alles geregeld en toen we in Kaikoura aankwamen zijn we gelijk naar het bedrijf gegaan die het allemaal regelden. Daar werden we een dikke swimsuit gehesen, zelfs onze voeten, handen en hoofd waren ingepakt! Haha het was een geweldig gezicht, helaas hebben we er geen foto’s van… Op de boot zou het ongeveer 50 min. Duren voordat we een groep dolfijnen zouden vinden. Helaas vonden we ze helemaal nietL We hebben 2.5 uur gevaren en overal gezocht maar ze wouden niet komen. Tot onze troost zagen we er op het einde nog 2 tegelijkertijd uit een golf springen, wat een heel mooi gezicht was. Maarja dat waren er te weinig om het water in te gaan. We hebben gelukkig wel ons geld terug gekregen maar jullie begrijpen dat dit best een teleurstelling was.

Kaikoura was een heel klein plaatjes dus de volgende dag namen we dus bus naar Wellington. We gingen vroeg in de ochtend weg en kwamen aan het eind van de middag aan, een lange dag reizen dus. Wellington ligt op het noorder eiland dus we moesten ook met een ferry de zee oversteken, wat tot onze verbazing 3 uur duurde. We moesten ook nog is een uur op onze bagage wachten want de deuren van de ferry gingen niet meer open, hihi. In Wellington aangekomen checkten we in en wat bleek, we hadden een 6 persoonskamer voor ons 2en, heerlijk!! Ja daar hebben we wel van genoten en al onze spullen lagen dan ook verspreid over heel de kamer, beetje jammer dat we na de eerste 2 nachten van kamer moesten wisselen omdat deze kamer geboekt was voor een grote groep…

Die avond zijn we naar de bioscoop geweest, ‘Letters to Juliet’ . Een hele leuke, romantische film!
De volgende dag zijn we naar 2 musea geweest. Eerst naar ‘Weta Cave’ waar ze allemaal dingen hadden over de films die hier in Nieuw-Zeeland zijn opgenomen en geproduceert bijv. King Kong, Lord of the rings, Avatar enz. Helaas bleek het een mini winkeltje te zijn en een mini bioscoopje met een mini filmpje. Haha we hebben er dus ook een ‘ mini-tijdje’ doorgebracht. Daarna zijn we naar ‘Te papa’ geweest, dit bleek het tegenovergestelde te zijn. Het was een enorm museum over de geschiedenis van Nieuw-Zeeland. We hebben daar de middag doorgebracht, naja Fien, Maar is na een uur in de lounge stoelen geplofd en is lekker aan de koffie gegaan…
S’avonds zijn we weer naar de bios geweest, deze keer 3 films voor de prijs van 1. De eerste film ‘New York, I love you’ was een hele rare film. Daarna zijn we gewoon een andere zaal ingelopen, daar draaiden ze ‘Losers’, heel spannend. Toevallig wisten we nog van de vorige dag hoe laat en in welke zaal ‘ Letters to Juliet’ werd gedraaid, dus die hebben we voor hetzelfde geld ook nog een keer meegepakt. Daarna hadden we wel een beetje last van vierkante ogen…

De dag daarna zijn we naar de dierentuin geweest. Het was een regenachtige dag maar dat betekende wel dat er bijna niemand was! We hebben lekker rondgelopen in het park en allemaal leuke beestjes gezien. De giraffes mochten we zelfs met de hand voeren! Ze waren heel dichtbij en hebben hele leuke foto’s gemaakt!
We hadden voor de volgende dag de bus geboekt om verder te gaan naar het volgende plaatsje maar op de terugweg van de dierentuin wisten we niet waar we eruit moesten en waren we veel te ver doorgereden! Toen zagen we nog een heel deel van de stad dat we nog niet gezien hadden! Er waren allemaal hele leuke winkeltjes en het zag er allemaal heel gezellig uit. We hebben gelijk de bus gebeld en de bus geboekt voor 2 dagen later…
De laatste 2 dagen hebben we daar lekker geshopt! De hele dag winkeltjes gekeken en wat dingetjes gekocht, niet te veel natuurlijk want we zijn maar arme backpackertjes en anders past het ook allemaal niet meer in de tas…
We zijn ook nog s’avonds naar ‘Mac’s bar and brewery’ geweest. Mac’s is een Nieuw-Zeelands bier merk en wij zijn echt verliefd geworden op een van hun bieren. Heeeeerlijk! Dat was weer een ouderwets gezellig avondje en we waren ook de laatste die naar huis gingen, ze waren al aan het sluiten…. Ohja, er kwamen ook nog 2 mannen aan onze tafel zitten, die dachten dat we locals waren! Haha toch wel een compliment als je overal als ‘backpacker ‘ wordt aangekeken. Het waren verder hele aardige gasten hoor!

29 mei ging de bus naar Taupo. Het was weer een behoorlijk lange rit maar onderweg stopten we in het plaatsje ‘ Bulls’ en tot onze verassing hadden ze een Nederlands winkeltje! Ze hadden er van alles, Zweedse woordpuzzel boekjes, bokkepootjes, dropjes, hagelslag, kaas. Echt van alles! Wij hebben natuurlijk dropjes gehaald voor Maar en een pakje stroopwafels! De man achter de kassa was natuurlijk Nederlands maar wel echt een ontzettende chagarijn…

In Taupo aangekomen zijn we gelijk naar Lake Taupo gelopen. Taupo is namelijk een stadje gebouwd op de rand van een vulkaan, Lake Taupo is het water in de krater van de vulkaan. Het was een prachtig gezicht, je kon bijna tot aan de overkant kijken en aan de zijkanten lag zwart zand. Heel mooi! Ze hadden er ook een golf baan, je moest vanaf de kant de bal raken en de holes lagen dan op een drijvend blok in het water ongeveer 20 meter van de kant af. De locals namen het best serieus en er waren een aantal mensen aan het golven, wij vonden het eerder hilarisch…
S’avonds tijdens het eten begon in een keer alles te trillen, het leek net alsof er een wasmachine heel hard aan het centrifugeren was! Wat bleek, aardbevingen zijn de normaalste zaak van de wereld daar.
Het komt door de vulkanische activiteit die nog steeds in de grond zit. In de tijd die we daar hebben doorgebracht hebben we nog ongeveer 3 andere aardbevinkjes gevoeld. Heel raar!
De volgende dag in Taupo hebben we eigenlijk niks gedaan. We waren allebei niet zo lekker, hoofdpijn en verkouden en het was veel te koud buiten. We hebben er een relaxed dagje van gemaakt.

Gister zijn we aangekomen in Auckland. Na weer een lange dag in de bus zijn we aan het eind van de middag lekker de stad in gegaan. Het is een grote, levendige stad. Vanmorgen regende het heel hard en we zijn er nog niet helemaal uit wat er allemaal te doen is in deze stad, dat gaan we straks is even uitzoeken. Gelukkig is het hier wel iets warmer dan in Taupo…

Wat ik nog even moet vermelden, het valt ons op dat er heel erg veel travestieten rondlopen hier. En dan bedoel ik niet alleen in Auckland maar overal in Nieuw-Zeeland. Je ziet ze overal! Ik denk dat we er nu al meer hebben gezien dan hiervoor in ons hele leven… Dit alleen even ter impressie…

Het was even wennen aan het weer, de mensen, de manier van reizen ed. maar ondertussen hebben we onze draai gevonden hier en zijn we lekker aan het genieten!

Over minder dan 4 weken zijn we alweer thuis! Een heel raar idee waar we met een dubbel gevoel over denken. We zouden het hier nog maanden uit kunnen houden, maar er zijn natuurlijk ook dingen thuis die we heel erg missen! Zoals onze eigen overzichtelijke kast ipv. Een tas, onze eigen kamers ipv elke nacht een andere die je deelt met 8 andere mensen en natuurlijk al onze geliefde familie en vriendjes en vriendinnetjes….